
----------------------------------------------------------------
1) DECAT- náhrada katalyzátoru
Jedna z nejlevnějších, ale v žádnym případě nejmíň důležitejch vychytávek, naopak tahle jednoduchá vychytávka zvyšuje točivej moment hlavně v dolnim spektru otáček, snižuje prodlevu turba, protože neklade odpor jako katalyzátor, to by mělo mít i blahodárnej vliv na životnost turba. Zvýšenou kouřivost jsem nezporoval a podle zkušeností uživatelů neni třeba se bát měření emisí, tahle vychtávka se dá pořídit například od společnosti Wing-speed, vychází ale zbytečně draho, proto doporučuju Decat od člena s nickem M.A.J.O, kde je cena skoro poloviční a vycází cca2500,- i spoštou...
Cena: 2500-4000 Kč
+ cca 35Nm nárůst točivého momentu v nižších otáčkách
+ výrazné snížení prodlevy turba
+ zvýšení životnosti turba
- neznámé
-------------------------------------------------------
2) Větši Intercooler
Intercooler, neboli mezichladič stlačeného vzduchu má za úkol, jak je z názvu patrný, schladit stlačenej vzduch, zahřátej rozpálenym turbem třeba i na 90°C, a tím ho dostat do válců víc, čímž zlepší spalovací proces. Originální IC je hlavně u 2,2 značně nedostačující a jeho výměna je tady určitě na místě, teď máme dvě možnosti:
a)univerzální IC- tahle možnonost se zdá jako levnější, ale nemusí to bejt uplně pravda, za univerzální IC dáme cca 3000,- , další 3000,- nás ale budou stát hadice, abysme to mohli vůbec spojit, vubec nemluvim s problémama s uchycenim, takže abych to uzavřel, o tomhle řešení by se dalo říct, že "je to sice dál, zato ale horší cesta"

b)IC pro určitý typ- nejjednodušší možnost, výměna je otázkou 2 hodin a všechno většinou pasuje jak má, tohle řešení nabízí třeba firma AIRTEC ( http://www.autospecialists.co.uk/Airtec ... t-959.html ) , tenhle IC je cca 3x větší než původní a má velice dobrý výsledky cena je 280Liber s veškerým potřebným příslušenstvím....
Cena: 280 Liber + poštovné
+ zvýšení výkonu minimálně o 5 koní a 40Nm(podle teploty)
- dostupnost, jen GB
________________________________________________________
3) nerezový výfuk
To je otázka, dát nebo nedát? Tady bude platit něco podobnýho jako u decatu, zlepší se průchodnost a tím se zvýší výkon, podle mě by se zase nepatrně mohla snížit i prodleva turba, velká nevýhoda bude zvýšení hlučnosti, další věc který bych se bál je traktorovej zvuk výfuku....
Teď kde ho sehnat, zatím sem našel jenom jednoho výrobce, kterej nabízí celonerez na mondeo http://www.cobrasport.com/exhaust/Ford/ ... DCI/12/0/0 na videu to nezní až tak špatně a zvýšení výkonu slibujou o 10koní, dál se pak muže jít cestou výfuku na zakázku např. ze slovenska u http://www.a-m-a.sk/.....
Cena:320 Liber + poštovné
+ zvýšení výkonu až 10koní
+ možná i zajímavá zvuková kulisa (?)
- zvýšená hlučnost
- rovná koncovka může způsobit zakouřenej zadek
________________________________________________________________
4) Hybridní turbo
Modifikace, kterou asi nikdo z nás dělat nebude, ale pro kompletnost........takže co sem koukal tak sem přímo ňáký turbo, nebo přestavbovej kit nenašel, tady http://www.stdrivers.co.uk/forum/topic/ ... rid-turbo/ kdo umí anglicky si mužete přečíst co to tak ňák obnáší, tomu cápkovy to dělala tahle firma http://www.turbodynamics.co.uk/technica ... ochargers/ ......jinak snad nemusim připomínat, že tohle je docela závažná úprava a vyžaduje si pořádný přemapování ŘJ a nevim jesi by to někdo u nás vubec zmákl, dál se musí počítat s dalšíma výdajema, spojka už pod timhle nebude mít určitě takovou životnost a bude nutná výměna za odolnější z tranďáka s jednohmotou, dál budou určitě praskat původní hadice, takže výměna za silikonový, no nemluvim o poloosách a tak......
__________________________________________________________________
5) Chiptuning
Úprava, kde začíná i končí většina dízláků, asi se tady nemusim rozepisovat o co jde, každej ví, každopádně co sem chtěl hlavně napsat, pokaď na autě budete dělat výše popsaný úpravy, udělal bych chip kvůli lepšímu vyladění až na konec.... největší problém je asi sehnat dobrýho chiptunera, určitě bych vyhledal firmu s vlastní motorovou brzdou, na netu se mi asi nejvíc líbí tyhle dvě firmy http://www.chiptuning.cz/chiptuning.php ... CI%20114kW a http://www.mereni-vykonu.cz/chiptuning/ ... Mondeomk3/ , s tou první má zkušenost vitus a s tou druhou tomík......další možnost je bluefin, jde o externí zařízení který se spojí s řídící jednotkou a nahraje do ní chip, s tim že si to nahraje zálohu původních map, který se daj kdykoliv nahrát zpět, takže všechno je vratný, tady je nutno podotknout, že to neni žádnej powerbox nebo jiná kravina, jde o normální kvalitní chip, problém tady je se stage 2 (optimalizace bluefinu s úpravama popsanejma výš), kterej se dá udělat nejblíž snad na slovensku, takže se nám to prodraží na cca 14litrů...... jedno upozornění, kdo bude chipovat, měl by být ke svýmu motoru ještě ohledupnější, takový ty zásady jak jezdit s turbodieslem platí dvojnásob, zvýšení plnícího tlaku znamená větší práci turba, tim pádem větší zahřívání, tzn. dochlazovat po jízdě ještě dýl, nedávat tomu za studena a hlavně dodržovat výměnu oleje (výrobce udává po 20000, kdo má svý auto rád nejde přes 15000)
Cena: 5000-11000Kč
+největší zvýšení výkonu (normálně tak 20%)
+při stejném stylu jízdy je možná nižší spotřeba
+dobrý poměr cena/výkon
-v ČR problém se sehnánim kvalitní firmy
____________________________________________
5) Modifikace vstřiků
Tak todle už je docela slušná zhovadilost


píše tam todle:
Bodys & elec are 501z
Nozzles are 701d 6hole
piston spirel/Piston/Ram Plate/springs are all from another 2.3/2.4 injector
což, jak sem snad správně pochopil, znamená, že jde o vstřik složenej několika různejch vstřiků, je to věc na zakázku a v dnešní době tadle úprava asi převýší cenu auta

____________________________________________
Úpravy spojené se zvyšováním výkonu
Zaslepení EGR ventilu
EGR je ventil kterej vrací v určitejch situacích (hlavně nízký otáčky) zplodiny zpět do válců, je to jedno z dalších "ekologickejch" kurvítek a tak jeho zaslepení neni na škodu ani když výkon zvedat nechcete, ušetříte si tím pozdější práci s čištěním sání i samotnýho egru.... zaslepení se dělá tak že se mezi EGR ventil a trubku, která vede zplodiny vloží záslepka, teď ale jeden problém, pokud máte egr řízenej jenom podtlakem tak pohoda, pokud je egr řízenej elektromechanicky musí bejt v záslepce díra cca 12mm, aby ŘJ nevyhazovala chybu.....
__________________________________________________
Silikonové hadice od turba k sání
hadice vedoucí vzduch od turba do motoru jsou hodně namáhaný vysokým tlakem, řádově cca do 2 baru a občas se stane že ňáká rupne, pokud se rozhodnete zvyšovat výkon, bude to riziko ještě větší, protože pointa zvýšení výkonu přeplňovanýho motoru je zvýšit plnící tlak, nabízí se řešení a to vyměnit origo hadice za silikonový, který nemaj problém tyhle tlaky vydržet, kompletní set na mondeo vyjde kolem 6000,- , zdá se to jako hodně, ale když si vemete co za to chtěj u forda už to tak hrozný neni a ještě to vypadá i hezky, dělaj se v různejch barváchpozději
http://www.highperformanceparts.cz/hadi ... 2022.25354
Cena: 5500 Kč
+vyšší odolnost vůči tlaku vzduchu, oleji atd.
+vzhled
+cena v porovnání s originálem
-většinou jen set na komplet sání
____________________________________________________
Odolnější spojka
diesel jako takovej se vyznačuje velkym kruťákem, což má velkej vliv na spojku a pokud budem zvyšovat výkon, půjde s nim nahoru i kruťák a to docela hodně, proto pokud z toho chcem vymáčknout víc jak 200 koní, je dobrý uvažovat o výměně spojky za odolnější, k tomu se u mondea používá spojka z transita, u který se počítá s větším zatížením, další věc, která by se měla zlikvidovat, je dvouhmotovej setrvák, ten bude taky určitě víc trpět )na druhou stranu, nevím co na to převodovka

další spojka se zvýšenou odolností přímo pro mondeo http://www.sachsperformance.com/Sachs-P ... ::296.html
________________________________________________________
Užitečný odkazy
http://www.fastfordmag.co.uk/files/2009 ... tuning.pdf