Stránka 1 z 2

Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 19:08
od GHIA
Zdravím,
mám Mondeo r.v.2009 nafta 103Kw. Už delší dobu pozoruji hlavně při chladnějším počasí, že se po zahřátí motoru ustálí ručička chladící kapaliny tam kde má a drží, ale jakmile s autem třeba zastavím či sjíždím z kopce a pustím plyn, tak se trošku začne hýbat a padat dolů. Po zastavení a běhu motoru na volnoběh spadne teploměr zhruba o nějaký milimetr (není číselný znak °C teploty, tak nevím kolik zrovna ukazuje, ale tipoval bych +- kolem 80°C, možná méně). Jakmile se rozjedu, tak za chvíli je teplota zase na normálu, ale pokud třeba víc mrzne a já motor moc netočím, řekněme kolem 2 tis. ot/min, tak je ručička spíš pod normálem. Někde jsem slyšel, že to je v takovém chladném počasí normální, že je to vše o.k. No nevím, nějak to řešit, třeba vadný termostat či to může být něčím jiným?
Předem děkuji za případné odpovědi

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 20:17
od Budulman
Mám podobný "problém", teplota chladící kapaliny mi kolísá mezi 70ti až 80ti stupni. Max. 80 při "zátěži" a těch 70 když motor není v tahu, např. jízda z kopce. Pozoruji to teď v mrazech, ale i když bylo 6 nad nulou.
Auto mám druhý měsíc, takže nevím jak to je v létě.
Je to 1,8 92kW TDCi kombi.
A kolísá to hodně viditelně, takže by mě zajímalo, jestli je to "normální" a mám být v klidu, nebo je to špatně a čím by to mohlo být...

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 20:31
od GHIA
No tak hodně dolů mě to až na těch 70°C nejspíš nepadá a v létě jsem nepozoroval nějakých extra změn v padání teploty i když je pravda, že každou minutu na budíky nekoukám. Když jsem měl Focusa 1.8 16V benzín 85 Kw byla chyba v termostatu. Ten jsem vyměnil a bylo po problému. Po zahřátí ani v mrazech na volnoběh mě teplota neklesla,aspon jsme nepozoroval, ale zase benzín je možná jiný. Každopádně jsem se díval zatím do autokelly a tam chtěj za FEBI termostat 2546,- + výměna což je ranec. Na Focusa to bylo pár stovek :-)

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 20:38
od GHIA
Budulman píše:Mám podobný "problém", teplota chladící kapaliny mi kolísá mezi 70ti až 80ti stupni. Max. 80 při "zátěži" a těch 70 když motor není v tahu, např. jízda z kopce. Pozoruji to teď v mrazech, ale i když bylo 6 nad nulou.
Auto mám druhý měsíc, takže nevím jak to je v létě.
Je to 1,8 92kW TDCi kombi.
A kolísá to hodně viditelně, takže by mě zajímalo, jestli je to "normální" a mám být v klidu, nebo je to špatně a čím by to mohlo být...
U tebe se spíš přikláním k termostatu poněvadž se ti teplota ani nezahřeje na stanovenou hodnotu. Nejspíš je sepnutý a pouští vodu. Díval jsem se na ten tvůj motor a pokud by to bylo termostatem, tak na tvou motorizaci je to levnější. Prodávají 2 v autokelly a to za 603,- FEBI a Wahler za 730,- No aspon méně než 2500,- u mě :-) Otázka je jestli je to závada a jestli termostatem.

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 21:02
od Budulman
Termostat mě napadl jako první, jen jsem nevěděl, jaká je "standartní" teplota, která by měla být stabilně, jestli je to 90°C, nebo kolik vlastně...
Někde jsem četl, že Mondeo má termostaty dva a otázka je, který z nich to může dělat, abych zbytečně neměnil oba.

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 21:15
od petrn0
Zdar.

Ghia - To je normální.. u těchto TDCI se termostat otevírá už při 83°C (na budíku kousek za tou druhou čárkou..(číslování asi po 20°C ??) Takže při chodu motoru na volnoběch a puštěném ventilátoru topení není problém aby teplota klesla pod 80°C... To samé při klidné jízdě.....


Budulman - pokud ti teplota nepřekročí 80°C ani při zátěži tak bych to také viděl na vadný termostat... (u toho tvého motoru by se měl termostat údajně otevírat až při 88°C)

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 21:27
od Budulman
petrn0 píše:Zdar.

Ghia - To je normální.. u těchto TDCI se termostat otevírá už při 83°C (na budíku kousek za tou druhou čárkou..(číslování asi po 20°C ??) Takže při chodu motoru na volnoběch a puštěném ventilátoru topení není problém aby teplota klesla pod 80°C... To samé při klidné jízdě.....


Budulman - pokud ti teplota nepřekročí 80°C ani při zátěži tak bych to také viděl na vadný termostat... (u toho tvého motoru by se měl termostat údajně otevírat až při 88°C)
Ručička na tuhle teplotu vůbec nevyšplhala při 6°C po 300km jízdě, takže bych to viděl asi opravdu na termostat.
Pořád jsem si říkal, jestli to nebude ještě neco jinýho, protože se zdá, že i teď v těch mrazech auto normálně topí, respektive mi není v autě kosa a u výdechů jde teplej vzduch... Není ještě možný, že by to mohlo být nějaký čidlo, nebo teploměr?

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 21:34
od GHIA
Budulman píše:
petrn0 píše:Zdar.

Ghia - To je normální.. u těchto TDCI se termostat otevírá už při 83°C (na budíku kousek za tou druhou čárkou..(číslování asi po 20°C ??) Takže při chodu motoru na volnoběch a puštěném ventilátoru topení není problém aby teplota klesla pod 80°C... To samé při klidné jízdě.....


Budulman - pokud ti teplota nepřekročí 80°C ani při zátěži tak bych to také viděl na vadný termostat... (u toho tvého motoru by se měl termostat údajně otevírat až při 88°C)
Ručička na tuhle teplotu vůbec nevyšplhala při 6°C po 300km jízdě, takže bych to viděl asi opravdu na termostat.
Pořád jsem si říkal, jestli to nebude ještě neco jinýho, protože se zdá, že i teď v těch mrazech auto normálně topí, respektive mi není v autě kosa a u výdechů jde teplej vzduch... Není ještě možný, že by to mohlo být nějaký čidlo, nebo teploměr?
Po zkušenostech u Focusa se přikláním u tebe k vadnému termostatu. Sice to byl benzín, ale princip chlazení je stejný a taktéž mě ani po dlouhé jízdě se nedostala ručička teploměru na 90°C

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 21:40
od GHIA
petrn0 píše:Zdar.

Ghia - To je normální.. u těchto TDCI se termostat otevírá už při 83°C (na budíku kousek za tou druhou čárkou..(číslování asi po 20°C ??) Takže při chodu motoru na volnoběch a puštěném ventilátoru topení není problém aby teplota klesla pod 80°C... To samé při klidné jízdě.....


Budulman - pokud ti teplota nepřekročí 80°C ani při zátěži tak bych to také viděl na vadný termostat... (u toho tvého motoru by se měl termostat údajně otevírat až při 88°C)
Máš pravdu. Nevšiml jsem si těch stupnů, že je tam 60°C až 120°C. Nějak člověk kolikrát přehlédne důležité věci:-) Nicméně tedy pokud je to po 20°C dílek, tak mě to zhruba pod cca 80°C neklesne (nejspíš je to těch 83°C sepnutí). Jen mě šlo o to, jestli to nemůže kazit motor, jestli není stále ochlazován a nekazí se. Jinak ventilátor mám v autě nastaven na AUTO, takže je pravda,že i tím se to může víc chladit pokud mu automat. přidá na vyšší chod. děkuji za info

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 28.12.2014 22:17
od petrn0
Budulman - Také jsem četl, že by tam měly být dva termostaty. Druhý je prej někde na okruhu chlazení motorového oleje... Aspoň u MKIII tam je určitě... ale nikde jsem ho nenašel, že by ho prodávaly... prý kolikrát ani v servisech neví, že tam jsou dva :D .. Jinak čidlo teploty pro budíky by to také mohlo být...

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 29.12.2014 14:48
od Budulman
Zkusím to odvést známému do servisu, aby omrknul termostat a uvidím.
Díky všem za rady

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 29.12.2014 21:34
od Ing.King
Budulman, daj prosím vedieť či sa ti podarilo odstrániť problém s teplotou.

Mne sa to správa od kúpy auta už tomu sú 3 roky presne tak ako tebe, auto malo 6 rokov teraz v decembri. V Októbri som menil termostat ale tým to nebolo, nevyhoď zbytočne peniaze ako ja.

Pri kľudnej jazde v otáčkach okolo 2000RPM je auto problém zohriať na 90°C.
Cestou z kopca, pri klesaní, alebo len pri sebemenšom vyradení do neutrálu po krátkom čase pozorujem ochladzovanie, ručička klesá postupne k 75°C resp. aj ku 60°C ak klesanie alebo jazda na neutráli trvá dlhšie.

Funkčnosť termostatu úplne jednoducho otestuješ, skús teplotu hadice za domčekom termostatu. Tá moja je studená aj po 60km jazde, termostat drží a neotvára.

Ja mám skôr pocit, že ten motor pracuje natoľko efektívne, že nemá zbytkové teplo nazvyš. A ak mu ešte v zime odoberám teplo na výmenníku pre kúrenie v aute, tak pokiaľ nejdem na diaľnici 120km/h a viac resp. niekde do poriadneho kopca tak motor na 90°C nezohrejem.

Napr. trasy po meste alebo medzi mesto, bez šance zohriať na prevádzkovú teplotu teraz v zime.

Našiel som rovnaký prípad, majiteľ Mondea MK4 1.8TDCI tiež zo SK s tým bol v 2 servisoch, povedali mu, že si nemá všímať ručičku teplomera, vraj sa to občas stáva. Má to takto už 2 roky a žije s tým tak ako ja. Mna to hnevá že auto za 30000€ sa nevie v zime zohriať na prevádzkovú teplotu, je to na nepochopenie...

Možno to vie vyriešiť upgrade SW v ECU na úkor spotreby pri voľnobehu, písal som do Fordu ale neodpísali mi. Teplotný senzor ktorý dáva informácie do budíkov, zašróbovaný do hlavy motora je u mňa v poriadku. Skontroluj si ako sa ti správa teplota v tzv. TEST MODE, pri štartovaní drž OK na volante a potom nažhav a naštartuj, neustále drž OK. Do 5s nabehne ten mód, pustíš OK, kde sa vo funkciách prepínaš stláčaním OK, jedna z hodnôt je teplota motora v °C. Ak je motor v prevádzkovej teplote mal by ukazovať 78°C, je tam -10°C offset oproti realite, ako bolo spomenuté termostat začína otvárať pri 88°C a úplne otvorený je pri 102°C.

Pokiaľ vonkajšia teplota stúpne na Jarné teploty okolo 7 a viac °C tak ochladzovanie motora nepozorujem ani pri neutráli ani pri zaradenej rýchlosti a jazde z kopca.

Náš motor má len jeden termostat pre chladiacu kvapalinu, žiadny termostat pre olej.

Nemôže to byť problém s vodnou pumpou ?

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 29.12.2014 22:18
od Budulman
Dám vědět, jak dopadnu, každopádně se mi to projevuje úplně stejně jako tobě kromě teda těch teplot nad nulou, protože je to cca týden co jsem jel 300km skoro v kuse (150km tam a 150km nazpět s půlhodinovou přestávkou) a bylo kolem 6°C nad nulou a stejně rafička ani jednou nepřekročila 80°C. Spíš kolísala nahoru dolu mezi 60 - 80 podle toho, jestli jsem jel z kopce (60°C) nebo do kopce (těsně pod 80°C)
Je pravda, že jezdím hodně úsporně/klidně (zkouším na jakou spotřebu se dá dostat :lol: ) a nad 2000 otáček se dostanu málokdy.
Zkusím ještě ten TEST mode, do servisu se ještě minimálně týden nedostanu, takže na zkoušení bude času spousta.

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 31.12.2014 14:17
od GHIA
Zdravím fordáky.

1.) Včera jsem jel autem po dálnici při venkovní teplotě -14°C a na tempomatu 110 km/h, cca 2000 ot/min. Trasa dlouhá 25km. Po dálnici jsem měl teplotu kapaliny v normálu zhruba 90°C. Když jsem jel z kopce, tak občas mírně poklesla, ale to bylo o pár °C. Při dojetí do cíle byla teplota chlad. kapaliny kolem 83°C a když jsem nechal auto nastartované (venkovní teplota -10°C a topení v autě na AUTO a 22°C), tak zhruba po 10-15 min. volnoběhu byla ručička teploty na min. hodnotě 60°C. Kamarád co má 1.6 HDi Berlingo 2010 od novoty mě tvrdí, že to je normální, že mu to dělá od prvopočátku v takové zimě, tak nevím. Co vy na to? Servis?

2.) dnešní poznatek při venkovní teplotě -4°C se mě auto při jízdě zahřálo na optimální teplotu a když jsem zastavil, tak trošku klesla dolů o pár °C a po zvednutí přední kapoty byl seplý na chladiči ventilátor. Je možné aby v takové zimě vůbec spínal, nestačí se to ochlazovat okruhem? Jestli není chyba ochlazování právě v tomhle a není špatné nějaké čidlo na ventilátor? Jinak v test mode jak již tady bylo psáno přes tlč. OK mě to po vypnutí motoru ukazovalo 75°C :nixw:

Re: Padající teplota chladící kapaliny

Napsal: 02.01.2015 09:15
od Ing.King
Odporúčam prečítať:

http://www.autoweb.cz/d-fens-soumrak-teplomeru/

Hlavne sekciu:
Řešení se našlo v tom, že budík na palubní desce už nezobrazoval přímo údaj o naměřené teplotě, ale signál z řídící jednotky motoru, který byl upraven tak, aby při většině běžných provozních stavů nevykazoval žádné abnormality.