Stránka 1 z 4
ABS - mýty a fámy
Napsal: 23.11.2011 17:03
od Hal9000
A ABS snad brzdnou dráhu na suché silnici zkracuje

Jasně že ji o něco prodlouží

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 26.11.2011 06:34
od Eidž
Jsem v kolenou. Zase další, co věří mýtům.
Pokud máš auto, které má první systém ABS, tak ano, na suché silnici se dráha prodlužuje.
Pokud máš auto, které má už následné generace ABS, máš vždy kratší brzdnou dráhu, než auto bez ABS. I Škodovka už dává ABS sériově, ač před 2 lety to bylo za příplatek (kreténi).
ABS Ti přerušuje zablokování kola 19 až 21 krát za vteřinu (čím víc, tím lepší systém máš). To prostě nejde překonat. A pneumatika funguje, když se odvaluje, ne, když je zablokovaná.
K nádrži - jde o hustotu distribuční sítě, kde jsi ochoten tankovat. Pokud je Ti to jedno, nafta jako nafta, tak samo se v ČR natankuje co 10 km (pokud nejsi na D11 z Poděbrad do HK nebo na D1 z Ostravy do Brna).
Pokud chceš kvalitu, což Diesel Verva je, protože jiná značka nafty nemá 60 cetanů, tak musíš brát u Benziny a jen tam, kde je Verva, což je Benzina Plus. A tyto pumpy nejsou obvykle 10 km od Tebe.
A druhý faktor je čas. Přece nebudu tankovat každých 300 km po 15 litrech. Pokud jezdíš málo, tak právě tankování plné nádrže je sice fajn z hlediska kondenzace vodních par zevnitř nádrže, ale z pohledu degradace paliva v nádrži nic moc. Palivo v nádrži je fajn obměnit co měsíc, nevíš, jestli máš zrovna šarži z biosložkou nebo ne a bio se prostě rozkládá, ať chceš nebo ne. Takže koupit na jaře plnou nádrž a na podzim hledat pumpu...
A když jezdíš hodně, tak nebudeš každých 300 km tankovat. Budeš tankovat, až bude nula.
A hlavně, s palubním počítačem žádné hladové oko nesvítí. Tohle se v manuálu nepíše, auto jsem měl krátce a čekal jsem, až se hladové oko rozsvítí. Palubní počítač ukazuje dojezd, jenže to se dynamicky mění, podle toho, jak si to spočítá. Takže nastartuješ, máš dojezd 60 km. Chvilku jedeš a už máš dojezd 70 km. A pak 5 km jedeš na dojezd 0 km a furt nic...
Ano, po této zkušenosti jsem jen potvrdil, co mi poradili zde, že s BC není aktivní hladové oko. A když čekáš, až se rozsvítí, tak prostě vyjedeš nádrž.
V normálních autech funguje, že od rozsvícení máš 50 km jistý dojezd, když jedeš na spotřebu, dokážeš ujet i 100 km. Pokud máš BC ve Fordu MKI, hladové oko nikdy nesvítí!
To jen tak pro vysvětlení, proč do TDCi tankuji naftu a ne benzin. A odlišné chování vozu s BC. Které v manuálu není popsáno a buď si to zjistíte na foru (což jsem ještě nevěděl, že vůbec forum je) nebo z praxe.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 26.11.2011 17:34
od Hal9000
Tak to nechápu jak to může být mýtus, když ji to ABS prostě prodlouží

Na suché vozovce se shodneme, pneu brzdí dokud se odvaluje taky, takže pokud brzdíš max. silou co se pneu ještě odvaluje tak zabrzdíš dřív než s ABS

. Pokud by to tak nebylo, tak všichni při rallye, okruzích atd. brzdí přes ABS.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 26.11.2011 17:51
od Pnr
Eidž píše:
A hlavně, s palubním počítačem žádné hladové oko nesvítí. Tohle se v manuálu nepíše, auto jsem měl krátce a čekal jsem, až se hladové oko rozsvítí. Palubní počítač ukazuje dojezd, jenže to se dynamicky mění, podle toho, jak si to spočítá. Takže nastartuješ, máš dojezd 60 km. Chvilku jedeš a už máš dojezd 70 km. A pak 5 km jedeš na dojezd 0 km a furt nic...
To som celkom nepochopil. Mne sa hladne oko rozsvieti (kontrolka v tvare pumpy) nezavisle od dojazdu co ukazuje palubak. Ak mam vyssiu spotrebu tak sa rozsvieti pri 50km dojazde, ak jazdim kludnejsie tak pri dojazde 130km.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 26.11.2011 19:03
od Croog
Mě se rozsvítí vždy přesně při dojezdu 80km.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 26.11.2011 21:08
od Eidž
Hal9000 píše:Tak to nechápu jak to může být mýtus, když ji to ABS prostě prodlouží

Na suché vozovce se shodneme, pneu brzdí dokud se odvaluje taky, takže pokud brzdíš max. silou co se pneu ještě odvaluje tak zabrzdíš dřív než s ABS

. Pokud by to tak nebylo, tak všichni při rallye, okruzích atd. brzdí přes ABS.
pneu brzdí, dokud se odvaluje - to máš pravdu
takže pokud brzdíš max. silou, co se pneu odvaluje - pokud jsi dobrý, tak budeš tlačit na pedál právě tak silně, aby tlak v brzdné soustavě vyvolal přesně takové sevření, aby se kolo ještě odvalovalo. Samozřejmě, že dokážeš kompenzovat změnu rozložení sil při brždění - přední náprava vs zadní

)))
Nebo máš ABS, hupneš na brzdu až k podlaze a neřešíš. Pokud dojde k zablokování kola, 19x ze vteřinu Ti ABS uvolní tlak a odvalí pneu. Dobrý, vytrénovaný člověk to udělá max. 4 za vteřinu. A to nemluvím o síle, kterou v té noze udělá, mluvím o tom, že to je schopen udělat...
Nepleteš si to náhodou s ESP, které pro rally je skutečně nesmysl, tj. jezdí bez něj. Protože s funkčním ESP nemáš šanci udělat smyk.
ESP můžeš v autě vypnout. ABS nikoliv.
ABS
Napsal: 27.11.2011 00:41
od Hal9000
Teď sis vyvrátil svůj omyl, že s ABS zabrzdíš dřív, protože to vždy neplatí
Hurá mýtus kterému věřím pořád platí

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 28.11.2011 06:46
od Eidž
Hal9000 píše:Teď sis vyvrátil svůj omyl, že s ABS zabrzdíš dřív, protože to vždy neplatí
Hurá mýtus kterému věřím pořád platí

Právě proto, je tolik omylů.
Můžeš mě prosím citovat, kdy s ABS druhé a další generace, máš delší brzdnou dráhu?
Ano, to jsem psal už dávno, úplně první systémy ABS, kdy byly uvedeny na trh, tak na suché silnici proudloužily brzdnou dráhu. Na SUCHÉ silnici. Ve všech ostatních případech zkrátily. Z prostého faktu - kolo není zablokované.
Výrobci samozřejmě nespí a tak už druhá generace tímto neduhem netrpí. A dnešní ABS přerušuje 21x za vteřinu. Reakce lidského nervového systému je 0,2 vteřiny, než pochopí, co se děje a 0,2 vteřiny, než začneš stahovat sval. ABS už za to dobu 10x přerušilo zablokované kolo...
Při kritické situaci, kdy hupneš na brzdu až na podlahu, protože jsi se lekl, auto bez ABS klouže, není řiditelné. Auto s ABS je řiditelné a BRZDÍ.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 28.11.2011 07:35
od Hal9000
Souhlas že se bavíme o prodloužení na suchu, na mokru je to jasné.
Píšeš o reakci a stažení svalu 0,2 a 0,2 s, kdy mezitím ABS desetkrát přerušilo zablokované kolo....otázka je kdo ABS spustil
Další otázka je proč není auto bez ABS řiditelné když hupsnu na brzdu na podlahu. Proč píšeš takové věci, když v nich s tebou souhlasím

Vždyť mi jde o případ kdy řidič odhadne sílu brzdění na hraně blokování kola, tím pádem je auto pořád řiditelné.
Dnešní ABS přeruší brzdění 21x za sekundu, tím pádem 21x za sekundu nebrzdí

výborný řidič nepřeruší ani jednou, tím pádem brzdí pořád a má bez ABS kratší brzdnou dráhu...stačí

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 28.11.2011 08:02
od Mufin01
Otázka je, kolik řidičů je natolik zkušených, aby správně dokázali brzdit tak, že využijí maximální účinek brzd, ale zároveň nezablokují kola. Většina řidičů nemá s podobnou situací zkušenosti.
ABS
Napsal: 28.11.2011 08:18
od Hal9000
To nikdo netvrdí a je mi jasné že takových řidičů bude nula nula nic, ale jde tu o princip.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 28.11.2011 16:17
od Eidž
Hal9000 píše:Souhlas že se bavíme o prodloužení na suchu, na mokru je to jasné.
Píšeš o reakci a stažení svalu 0,2 a 0,2 s, kdy mezitím ABS desetkrát přerušilo zablokované kolo....otázka je kdo ABS spustil
Další otázka je proč není auto bez ABS řiditelné když hupsnu na brzdu na podlahu. Proč píšeš takové věci, když v nich s tebou souhlasím

Vždyť mi jde o případ kdy řidič odhadne sílu brzdění na hraně blokování kola, tím pádem je auto pořád řiditelné.
Dnešní ABS přeruší brzdění 21x za sekundu, tím pádem 21x za sekundu nebrzdí

výborný řidič nepřeruší ani jednou, tím pádem brzdí pořád a má bez ABS kratší brzdnou dráhu...stačí

Vycházíš z mylného předpokladu, že ABS přerušuje brždění VŽDY. To právě dělala první generace. Pokud máš auto s moderním ABS, cca 10-15 let zpět a má ABS, tak Ti při normálním brždění kope pedál? Asi ne, co. Protože ABS není aktivní (ve smyslu přerušení brzdného tlaku). Pokud řidič odhadne brzdný účinek a nejde k zablokování kola, ABS jen monitoruje situaci

Pokud to neodhadneš, což při krizi je vždy, tak brzdíš tak, že kola ZABLOKUJEŠ a neotáčí se. V tu chvíli pneumatika nefunguje, gumuješ ji. Ale hodné ABS to monitoruje a uvolní tlak v systému, nepatrně, ale právě tak, aby se kolo pootočilo. Nestihne udělat celou otáčku, bavíme se o centimetrech, decimetrech. Ale právě tolik, aby se odvalilo, místo, aby bylo zablokované a gumuvalo. Vedlejší efekt je, že auto je řiditelné a brzdí, ve smyslu výrazně snižuje rychlost, místo brzdí ve smyslu neřiditelně pokračuje v původní dráze, beze možnosti změnit směr a snižovat rychlost.
Dále Ti kope pedál, jak ABS přerušuje brzdný účinek.
Jo - a máš 4 čidla, na 4 kolech, tj. stačí, aby Ti jedno šlo do smyku a ABS na tomto konkrétním kole uvolní tlak, pootočí se kolo s znovu se tlakuje a vyhodnocuje, jestli se kolo otáčí nebo ne. Neotáčí se, uvolnit, natlakovat, kontrolovat...
Doufám, že pokud bude někdo kupovat auto cca 10 let staré, vykašle se na CD měnič a vezme to, kde je ABS, či i EPS. Tyto systémy lze mizerně dodělat, CD měnič snadno.
A jak potvrzuješ, určité mýty žijou, a asi by jsi na zakázku u škodovky nechal u nového auta za příplatek demontovat ABS (když už konečně to dali do sériové výroby).

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 29.11.2011 08:10
od Hal9000
Poslední OT

, a pak už si sem piš další moudra sám. To že máš ABS neznamená že s ním brzdíš vždy. Když budu brzdit přesně na hraně smyku a budu mít ABS namontované, ale neaktivní tak to neznamená že mi zkracuje brzdnou dráhu. Na
suchu budu mít nejkratší brzdnou dráhu když budu
brzdit bez ABS s přesným odhadnutím hrany zablokování kola. Jakýkoliv
zásah od ABS(ať starým či novým) znamená
prodloužení této dráhy. Čím větší a intenzivnější zásah, tím se dráha prodlouží. Hau

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 29.11.2011 10:14
od C-Maxis
Aby nezapadla jeste jedna myslenka ohledne "prazdne" nadrze.
Obecne se neda doporucit mit malo paliva hl. v zime. Ja se snazim mit alespon 50%. Jde o to, ze se clovek muze dostat do zacpy, nekde zapadnout ... A pak je spotreba zhruba 0,6l/ hod. Kdyz pak mam posledni 3 litry v nadrzi, neni to ono. Pokud nekdo nevozi deti v aute, tak je situace mozna trochu jina, ja vozim.
Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.
Napsal: 29.11.2011 22:13
od Eidž
Hal9000 píše:Poslední OT

, a pak už si sem piš další moudra sám. To že máš ABS neznamená že s ním brzdíš vždy. Když budu brzdit přesně na hraně smyku a budu mít ABS namontované, ale neaktivní tak to neznamená že mi zkracuje brzdnou dráhu. Na
suchu budu mít nejkratší brzdnou dráhu když budu
brzdit bez ABS s přesným odhadnutím hrany zablokování kola. Jakýkoliv
zásah od ABS(ať starým či novým) znamená
prodloužení této dráhy. Čím větší a intenzivnější zásah, tím se dráha prodlouží. Hau

Víš, 27. 10. 2011 jsme řádili na polygonu ve Vysokém Mýtě, na kurzu smyku. Kromě 2 hodinové teorie, kde nám velmi názorně a v diskuzi ukázali, jaké mýty a bludy si myslíme, hlavně řidiči, co jezdí 20 let, tak jsme šli na okruh. Rozdělili nás do 3 skupin po 10-12 autech a řádili jsme.
Ano, netrénovali jsme brždění na hraně, trénovali jsme kritické brždění, tj. vší silou hupnu na brzdu.
Jo, jedno auto v mé skupině nemělo ABS. Bylo fajn to vidět.
Jo a další mýtus - na zadní nápravu míň sjeté gumy, na předek lepší vzorek. Taky to bylo fajn vidět. Jedno auto furt dělalo hodiny, i když nemělo. O pauze jsme mrkli a bylo jasné, že v teorii měli lektoři zase pravdu. Prostě v servisu to obuli, lepší vzorek dopředu. Což je z pohledu stability vozu nesmysl. Který člověk zase viděl. Prostě na zadní nápravu, co nejlepší vzorek.
K tomu brždění bez ABS - pořád zapomínáš na fakt, že kolo se musí odvalovat. Pokud v noze dokážeš udělat optimální sílu, aby jsi byl na hraně, tj. nebrzdil jsi málo, ale ne moc, aby se kolo nezablokovalo, tak jsi super.
Bylo super, to prožít, vidět. Vidět, jak funguje EPS a vedle auto bez EPS. Vidět, jak auto s ABS je řiditelné a auto bez ABS buď brzdí, nebo řídí. Obojí současně ne. O tom, že auto bez ABS to zvládlo až po 15 pokusu, kdy to řidič jakž takž dostal do nohy, ale pořád neměl šanci - s ABS jsi už stál, bez ABS ještě makal, aby to dostal pod kontrolu.