Stránka 23 z 74

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 06.03.2013 14:30
od smoula
Jasně, studený motor nevytáčím přes 2tis, ale jde mi o to, jak říkáš, jeslti je v praxi rozdíl mezi 2,5tis a 3tis tak velký, nebo je to už jedno.. :nixw:

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 06.03.2013 16:39
od Jardak
Proč by mělo mít turbo při 3000 ot. víc otáček než při 2500 ot.? Podle mýho názoru dosáhne turbo plných otáček při dosažení největšího točivýho momentu motoru a pak už jim variabilní naklápění lopatek zamezí další růst snížením účinnosti turba.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 06.03.2013 18:16
od V12
Jardak :
Rozdiel medzi 2500 a 3000 rpm je 20%. Takze pri otackach vyssich o 20% motor bude potrebovat o 20% viac vzduchu, inak by stracal vykon v dosledku mensich davok paliva. Z toho vyplyva, ze to turbo bude mat pri 3000 otackach tiez otacky vyssie minimalne o 20%. Skor to ale bude o cosi viac ohladom na mechaniku tekutin. Odpory totiz rastu so stvorcom rychlosti, je tu nejaka ta stlacitelnost, mensi tepelny spad na IC atd. atd.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 06.03.2013 20:11
od cr4sh3r87
V12 píše:Jardak :
Rozdiel medzi 2500 a 3000 rpm je 20%. Takze pri otackach vyssich o 20% motor bude potrebovat o 20% viac vzduchu, inak by stracal vykon v dosledku mensich davok paliva. Z toho vyplyva, ze to turbo bude mat pri 3000 otackach tiez otacky vyssie minimalne o 20%. Skor to ale bude o cosi viac ohladom na mechaniku tekutin. Odpory totiz rastu so stvorcom rychlosti, je tu nejaka ta stlacitelnost, mensi tepelny spad na IC atd. atd.
Tohle platí leda tak při plným plynu a při jednotným nastavení plnící tlaku po celým spektru otáček motoru.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 07.03.2013 09:29
od vitacz
V12 píše:Jardak :
Rozdiel medzi 2500 a 3000 rpm je 20%. Takze pri otackach vyssich o 20% motor bude potrebovat o 20% viac vzduchu, inak by stracal vykon v dosledku mensich davok paliva. Z toho vyplyva, ze to turbo bude mat pri 3000 otackach tiez otacky vyssie minimalne o 20%. Skor to ale bude o cosi viac ohladom na mechaniku tekutin. Odpory totiz rastu so stvorcom rychlosti, je tu nejaka ta stlacitelnost, mensi tepelny spad na IC atd. atd.
Co to je za blbost? I při 3000 otáčkách se může turbo otáčet pomalu. Otáčky motoru nejsou přímo úměrný otáčkama turba. Záleží Kolik zpalin z motoru odchází. A čím více plynu a hlavně tedy výkonu tím více spalin a tím více se turbo otáčí a tím je větší moment na lopatkách turba. Například když není zatížený motor můžeš motor tůrovat jak chceš a stejně turbo roztočíš tak na třetinu.

PS: No jo no to jsou ty co do toho kecaj a o turbu slysěli jen v pohádkách :P :P :P

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 07.03.2013 11:47
od krizo
No to hej, V12 je veľký odborník. :D

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 07.03.2013 14:39
od Sagic
Zapojim se do diskuze a reknu hrisnou vec a to ze i kdyz budu mit 4000 ot motoru dam nohu z plynu tak se turbo dokonce nebude ani skoro tocit. Jsem kouzelnik? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 07.03.2013 16:19
od smoula
Dovolím si sem postnout vyjádření z jiného fora :) Kdyby to někoho zajímalo ohledně 2,5tis otáček vs. 3tis otáček :-)

Čistě teoreticky, pokud turbo pojede ve vyšších otáčkách, tak se zvyšuje tzv. vysokocyklová únava, která časem vede k odlomení lopatek turbíny. Nicméně aby k tomu došlo v reálu, tak bys musel jet furt, tedy minimálně několik desítek, ale dle možná i stovek tisíc km na maximum. A byť se ta únava akumuluje, tak takhle asi nepojedeš.

Sumárum – tvých 150km/h místo 130km/h může vést maximálně k tomu, že se ti nějaká lopatka turbíny ulomí ne po třeba 900tkm, ale „už“ po 870tkm. Tedy za předpokladu, že se turbína točí rychleji - asi bude, ale taky nutně nemusí, záleží na regulaci. Takže to opravdu neřeš. Jízda po dálnici je až na extrémy pro turbo a i ostatní opotřebení nejméně náročná.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 08.03.2013 09:49
od vitacz
smoula píše:Dovolím si sem postnout vyjádření z jiného fora :) Kdyby to někoho zajímalo ohledně 2,5tis otáček vs. 3tis otáček :-)

Čistě teoreticky, pokud turbo pojede ve vyšších otáčkách, tak se zvyšuje tzv. vysokocyklová únava, která časem vede k odlomení lopatek turbíny. Nicméně aby k tomu došlo v reálu, tak bys musel jet furt, tedy minimálně několik desítek, ale dle možná i stovek tisíc km na maximum. A byť se ta únava akumuluje, tak takhle asi nepojedeš.

Sumárum – tvých 150km/h místo 130km/h může vést maximálně k tomu, že se ti nějaká lopatka turbíny ulomí ne po třeba 900tkm, ale „už“ po 870tkm. Tedy za předpokladu, že se turbína točí rychleji - asi bude, ale taky nutně nemusí, záleží na regulaci. Takže to opravdu neřeš. Jízda po dálnici je až na extrémy pro turbo a i ostatní opotřebení nejméně náročná.
:palec_nahoru:

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 08.03.2013 17:22
od V12
Vsetko zalezi od pozadovaneho vykonu. Potreba vykonu rastie kubicky s rychlostou. Za predpokladu, ze pojdem na patke 130 pri 2500 rpm, v pripade Focusu II HB na 16" kolesach a na rovine musi motor vyvinut vykon cca 25 kW na prekonanie odporu vzduchu. Pri rychlosti 156 km/h a 3000 rpm to ale uz bude cca 40 kW. Co sa deje v motore ?
- narastli otacky => do motora je tlacene vacsie mnozstvo vzduchu
- narastol z klukovky odoberany moment, takze je nutny vyssi plniaci tlak
- motor produkuje viac vyfukovych plynov pod vyssim tlakom, s tymto sa ale vysporiadava variabil, resp. wastegate a tak nastavuje pozadovany plniaci tlak

Aj ziak 8. rocnika zakladnej skoly vie, ze ked stupne mnozstvo a tlak media, treba vacsi prikon kompresora, co znamena vyssie otacky, kedze kompresor turba ma pevne lopatky a mnozstvo dopravovaneho vzduchu a tlaku zavisi len a len od jeho otacok. Takze vitacz a krizo, zoberte ucebnice a dostudujte, potom mudrujte :ble2:

Nebudeme samozrejme riesit pripad nahleho uvolnenia plynu - variabil / wastegate sa nastavi na plny obtok turbiny a otacky turba idu samozrejme dolu.

A este jedna vec :
Zoberte si najlacnejsi BT ELM327 adapter, Torque Lite, dajte si logovat plniaci tlak, otacky motora a rychlost auta, velmi rychlo uvidite zavislost plniaceho tlaku od otacok motora, resp. rychlosti a teda aj otacok turbiny. Komu sa to nechce robit, moze sa pozriet do sekcie Technicke informacie, o ELM327 a monitorovani parametrov som tam popisal dost a takisto dal aj dost grafov.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 08.03.2013 18:42
od krizo
Neviem čo mám študovať. Toto čo píšeš V12 je kopec drístov, pomiešaných odborných výrazov a výmyslov vlastných teórii, s ktorými tu kŕmiš neznalých ľudí, tzv. teóriou prevahy. Niečo si si poštudoval, no neviem kde. Neviem ako môže rásť potreba výkonu kubicky s rýchlosťou. Tieto otáčky čo tu uvádzaš si dokáže odčítať každý z výkonového grafu príslušného motora, teda napr. že pri 2500 ot/m dosahuje moto výkon trebárs 25kw, alebo že pri 3000 ot/min je to 40 kw. S týmto tu neohúriš. To že pri vyšších otáčkach motora, ale pri totožnej jazde, má turbo vyššie otáčky je pravda, no zvyšovaním otáčok motora nenarastajú otáčky turba priamoúmerne. Ak jazdím na 3000 ot/min do kopca, tak je v dôsledku vyššej dodávky paliva odtok spalín omnoho vyšší ako pri jazde po rovine, resp. z kopca a teda pri rovnakých otáčkach, ale pri inej jazde, má turbo rôzne táčky. Po pridaní plynu, teda zvýšení tlaku spalín, sa začna roztáčať turbo do vyšších otáčok, pričom moment od pridania, až do tzv. záberu turba, sa prejavuje tzv. turbo diera. Komentovať drísty „narástol odberaný moment z kľukovky, teda je potrebný nutný vyšší plniaci tlak“ to sa ani nedá komentovať, to sú iba múdro znejúce výmysly.

PS : V12 mám vysokoškolské vzdelanie technického smeru.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 08.03.2013 18:58
od V12
krizo :
Vrat ten diplom. Svedci o tom Tvoja teza
krizo píše:Neviem ako môže rásť potreba výkonu kubicky s rýchlosťou
Moze, uuuplne normalne :

P=F*v

F=0.5*ro*A*Cx*v^2

kde :
P - vykon
v - rychlost
F - tazna sila zabezpecujuca rovnomerny pohyb konstantnou rychlostou v (inymi slovami odpor prostredia)
ro - hustota prostredia, v nasom pripade vzduchu
A - redukovany celny profil vozidla
Cx - koeficient odporu vzduchu

Po dosadeni teda vyjde vztah :
P=0.5*ro*A*Cx*v^3
cize vykon potrebny na prekonanie odporu vzduchu rastie kubicky s rychlostou.

V mojom priklade nepochadza vykon z krivky motora, ale prave z tohto vzorca, kde je este navyse zaratana ucinnost prenosu vykonu z klukovky na asfalt, co cini cca 90% - vykon na kolesach je iba 90% vykonu motora.

Dalsi dokaz, ze Tvoj diplom je pofiderny je tu :
Komentovať drísty „narástol odberaný moment z kľukovky, teda je potrebný nutný vyšší plniaci tlak“ to sa ani nedá komentovať, to sú iba múdro znejúce výmysly.
Dobre si pozri graf
http://www.ford-focus.cz/forum/download ... &mode=view
na casovej osi od 5:56 do 6:01 - hlavne to kratkodobe zvysenie rychlosti. Preco teda narastol plniaci tlak ? Viem, chyba tam dlhsi usek jazdy ustalenou vyssou rychlostou na tempomat, ako to bolo v pripade tej 90-tky, ale je tam aj kratke mierne znizenie rycglosti a plniaci tlak neklesol na uroven plnenia pri 90-tke...

Okrem toho, ak si dobre cital, moje tezy sa tykali jazdy po rovine. Pri jazde hore / dole kopcom sa situacia samozrejme meni a s nou aj otacky turba. To som nikde nepoprel.

Uvedeny vztah je zakladom simulacii zrychlovania, ktore som tu uz aj kdesi zverejnil. Vysledky simulacie sa s dost velkou presnostou zhodovali s mojim FII 2.0TDCI a takisto sa zhoduju aj s FFII 2.0i, ako aj ostatnymi motorizaciami. Ten vztah teda funguje a je spravny.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 08.03.2013 19:45
od krizo
Toto je sila. Asi by som sa musel upisat ak by som na toto reagoval, to nema cenu. Prajem ti vela zdarov a vela dalsich vedomosti.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 09.03.2013 14:28
od cereus
Ja k tomuto doplnim prakticke skusenosti. Jazdim na sluzobnom Peugeote Boxer 2.2 HDi, na nom je sycanie turba (nie hukanie, ale normalne svistanie) velmi dobre pocutelne v kabine. Ked mam vypnute radio, krasne pocut ako sa menia jeho otacky. Otacky turba su jednoznacne najviac previazane su stupnom zoslapnutia plyn. pedala. Ciastocny vplyv na otacky turba maju aj otacky motora, ale o dost menej ako to stlacenie plynu. Co sa tyka tej jazdy konstantnou rychlostou po dialnici (po rovine), tak pri vyssej rychlosti sa jednoznacne turbo toci rychlejsie (motor pracuje s vyssim zatazenim, pretoze jazdne odpory su vyssie). Pri rychlosti bliziacej sa maximalke uz turbo skreci akoby chcelo z motora vyskocit, takze hnat ho k maximu asi nema velky vyznam.
Takze zaver je jednoznacny: vyssia rychlost jazdy znamena vyssie otacky turba (za rovnakych jazdnych podmienok).
Otazka je, ci tie o nieco vyssie otacky turba maju nejaky vyznamnejsi vplyv na jeho zivotnost. Hodnoverne informacie nam asi nikdo neda.

Re: Turbo - komu húka krajšie?

Napsal: 09.03.2013 16:13
od sitalik
krizo píše:Toto je sila. Asi by som sa musel upisat ak by som na toto reagoval, to nema cenu. Prajem ti vela zdarov a vela dalsich vedomosti.
nechápu na co bys chtěl nebo nechtěl reagovat, V12 to popisuje správně. Ty ve svých příspěvcích máš taky v podstatě pravdu, jen mi přijde, že se jeden bavíte o voze a druhý o koze.

Věc je prostá, pro vyšší rychlosti/zatížení je nutný větší výkon, takže musí být turbo více využívané/zatěžované, jestli otáčkama nebo teplotou spalin je jedno a ty otačky turba budou taky zavislé od nalazení a výkonnosti motoru, váze auta atp.

PS. taky mám vysokoškolské technické vzdělání a doknce na katedře spalovacích motorů ;)