Měl jsem (1.6 16V Zetec-S) a mám doma atmosféru (2.0 Duratec) a samozřejmě jsem si vyzkoušel i Ecoboost. Celkem jsem z něho byl nadšený. Celkem ta 1.0 92 kW jela (porovnání bylo s 1.6 16V FFI), bylo to tiché, mělo to šestku, prostě nenáročný motor pro masy. Postupem času narůstaly problémy s náhlou ztrátou chladící kapaliny, u 1,6 dokonce s destrukcí pístů, nyní prosakují i první problémy s 1.5. Vím, že z hlediska počtu vyrobených motorů to není nic strašného a každá automobilka má nějakého kostlivce ve skříni. Bohužel tyto problémy mají fatální důsledky pro další používání auta. U Durateků mohou klepat pístní čepy, motor může žrát olej, ale pořád to jezdí. Jediný vážný problém byly klapky v sání a to ještě nebyl problém všech atmosfér.
Docela by mě zajímalo, ať už je to u atmosfér nebo u foukaných motorů, jak to s těmi závadami opravdu je. Jestli jsou to konstrukční chyby, tím myslím samotné "železo" nebo software, nebo jestli je to problém na straně uživatelů, i když dodržují veškeré pokyny v uživatelském manuálu. Já se spíš přikláním k té druhé variantě, protože před zahájením výroby určitě proběhlo mnoho různých zkoušek a testů a nedovedu si dost dobře představit, že by se vědomě začalo vyrábět něco, co se po 40 nebo 60t km rozpadne.
Z tohoto důvodu se mi zdá, že moderní motory už nejsou dostatečně "blbuvzdorné" a způsob jejich správného provozování je daleko sofistikovanější než u atmosfér. U obou typů pohonů se během výroby rozvinula úplná olejová ekvilibristika, vznikly nesmiřitelné tábory zastánců toho, či onoho. Je otázkou, za co všechno současný olej z hlediska trvanlivosti motoru může a nemůže.
Dnešní motory, ať už přeplňované benzíny nebo nafta jsou podstatně složitější než klasické atmosféry. I z tohoto důvodu je nutné předpokládat, že mohou mít během své životnosti větší technické problémy. Samozřejmě, že je nutné rozlišovat mezi novým autem a ojetinou, která bude mít třeba 200t km za sebou. Tam bude problémů nejvíc. Toto je ale i nejčastější cílová skupina ojetých aut v republice. Všichni chtějí alespoň střední třídu v plné palbě za pár korun. Pak jsou z toho vesměs nářky nových majitelů, že se všechno sype. Na fórech je to dnes a denně.
Atmosféry dožívají, o tom není sporu. Pokud se dnes koupí nové auto, je poměrně dlouho kryté zárukou, takže to je výhoda, případné problémy se dají řešit. Po záruce je riziko koupě načatého motoru poměrně větší (pokud platí teorie o uživatelském přístupu) a případný problém např. s LSPI je fatální. Proto koupě jakéhokoliv staršího benzínového auta s oturbeným motorem je podstatně větší riziko než u atmosféry. Podle mě to stejné platí i u nafty. Takže jediná, alespoň trochu pozitivní věc, jak se vyhnout fatálním problémům s dnešními motory je, koupit nové auto, eventuálně připlatit nějakou tu záruku (na záručních servisech trochu vykrvácet

) a po záruce auto poslat dál.....