Nechtěl jsem zde psát, do doby , než si benzíny odzkouším.
Nejprve však pár řádků ohledně našich motorů. V manuálu je psáno minimální oktanové číslo 95 , a to je v situaci našeho benzínu totální blbost. V praxi na zkouškovém detonačním motoru vyšlo najevo, že motory s kompresí 1:11, musí používat benzín s min. oktanovým číslem 98.
Naše 1,8 a 2,0 L má komprese 10,8 což se blíží k hodnotě pro okt. číslo 98
1,8 SCI ta má komresi 11,3 - tá musí jezdit min. na 98 v každém případě
jedině 2,5 a 3,0 L s kompresí 9,8 má optimální okt. číslo 95, ty sežerou i 91 ale s dojezdem na nádrž tak 300 km.
Z toho plyne, že v době, kdy pančují všechno a i 95 není 95 ,to je to že na některý benzín to jede a od druhé benzinky ten samý ne,a dále ,problémy s volnoběžnýma otáčkama atd. Protože jsou i tolerance u oktanových čísel , tak je rozdíl 95 u nás a v cizině. Teprve 98 dosahuje správných parametrů, co by měla mít kvalitní 95 ale samozřejmě za jiný peníz. Je to sice hajzlovina, ale jestli nechceme pomalu odrovnávat motory je nutné tankovat jak kvalitní benzín nebo naftu. Není to v žádném případě placebo efekt, jak popíši níže ale sprosťárna podporovaná státem.
Do dovolené jsem tankoval bezín 95 u soukromé čerpačky, bízko bydliště. Jedna nádrž v pohodě jak na spotřebu, tak i výkon. Další nádrž, malé poskakování volnoběhu, meně najeto na nádrž a pozorovatelná změna reakce motoru na plynový pedál. Dával jsem to na vinu synům, že způsobem své jízdy načetli jinou mapu ŘJ, a pak trvá než se pod mou nohou srovná na můj styl jízdy. To jsem si myslel, ale akorát tak kulové .
Pojedu na dovolenou delší štreku, tak toho využiji a dám tam pořádně aditivované palivo a motor protáhnu. Tak šla u první čerpačky při odjezdu do prázné nádrže po víčko Carerra 100. Protože jsem čučel na cestu a značky, tak jsem nevěnoval pozornost sledování rozdílu ,ani nevyužíval výkonu motoru a na předem nahlášenou zkoušku dojezdu na nádrž jsem ve zlosti zapoměl/ manželka-1,5hod zpoždění/. Jen se mě zdálo, že nějak podezřele s lehkým plynem jsem vylétl loženým autem táhlé kopce v rakousku. I ta rafička paliva nějak pomalu lezla důle s dosti již najetéma km. Po Ljublaň vše v pohodě, pak 2,5 hod jsem jel 21 km ve 35st.C s klímou na plné gule. Tak samozřejmě spotřeba lezla nahoru a ručka paliva zase dolů. Při dojezdu na místo jsem měl na tachometru 694 km a rožlo hladové oko s dojezdem 80 km
Ubytovaný jsem byl v takovým hanku, že do takového jsem v životě autem ještě nejel. Max ho vylítnul na dvojku a ještě měl snahu zrychlovat, a to byl naložený.
Jelikož rožlo hladové a my chtěli se podívat autem po okolí, kde budem se plácat ve vodě, tak na druhý den jsem zajel k INA, a heleďme, za stejný peníz jak 95 tak 98. Tak s nevědomostí, že 98 tam někdo natankuje za uherský rok, jsem tam rubl 24 L. Pánové a dámy, večer od pláže jsem s prázným!!!! autem jen tak, tak s odřenýma ušima vyjel na dvojku. To samé druhý a třetí den. Říkám, ku..va, přeci na takový hajzl nepojedu dom, tak jsem naplánoval nějaký výlet. Každé startování bylo pro motor i mne muka. Otáčkoměr na volnoběh lítal od 500 - 2000 ot, při rozjezdu auto cukalo a bylo v nízkých točkách bez výkonu. T o jsem přečkal a na cestu jsem lupnul opět Carerru 100 /tam vycházela na nějakých 30,10Kč za litr/za zbylé kuny a za eura dotankuji před naší hranicí v rakousku. Cesta v pohodě, puštěné klíma celou cestu slévák až po Graz. Celé slovinsko v tom dešti jsem jel 140-180 dle omezení. Benzín v pohodě, při nastartování po přestávce na WC , otačky jako přibité. Tak jsem do plna před hranicích dotankoval nějakou 95+ , nějaký lepší. I tento benzín OK. Celou cestu i s kolonama a průserem s benzínem, mě max sežral 7,95L/100km což považuji za slušné i z toho důvodu, kdybych na cestu tam i zpět natankoval nějaký 95-ový humus, tak jsem stopro o litr se spotřebou na stovku více.
Proto jsem změnil čerpačku, vyfasoval jsem členskou kartu

, a již mám několikátou nádrž benzínu V-Power 95/ spíše jako naše odrbaná 98/, nižší spotřeba, kultivovaný volnoběžný chod a i ostřejší zvuk při proroštování motoru. Ikdyž bezín který je oproti dříve brávanému dražší, vychází mě na nádrž větší dojez a hlavně mě vychází 100 km o 22Kč levněji.
