NO KONEČNĚ!
Buďte trochu akční!
9.5.2011 Auto TIP str. 44 Srovnávací test
Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost Enterprise vs. Škoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Edition CZ
Mezi manažerskými vozy nemusí být úplně nuda, zvlášť když kartami zamíchá akční model Mondeo Enterprise. Bohatá výbava za výhodnou cenu ho posouvá do pozice soupeře o třídu menší, leč firmami stále protežované Octavie Combi.
A pak se v tom zorientujte: Škoda Octavia postavená na platformě golfu, tedy vozu nižší střední třídy, do tohoto segmentu nepochybně patří. Nemyslí si to však spousta laiků, kteří octavii řadí mezi třídu střední. Kvůli délce? Obřímu zavazadelníku? Pocitu velkého vozu? Nebo snad vysoké ceně, která v lepších verzích s četnými příplatky atakuje střední proud?
Do toho naopak právoplatně řadíme mondeo, s velikostí ještě nedávno branou coby etalon pro vyšší střed. A můžete ho mít za podobné peníze jako oktávku. „Vážně?“ diví se správce firemního autoparku léta zvyklý prosazovat octavie. Přitom může rozšířit flotilu o reprezentativnější vozy. Bude však obří a v základu dražší ford lepší volbou než zaběhlá a zkraje lacinější škodovka?
Takže – akční Ford Mondeo Kombi Enterprise za 629 990 Kč (bonus 100 590 Kč) proti zvýhodněné Škodě Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Edition CZ s cenovkou 574 900 Kč (zákaznická výhoda 36 000 Kč). Rozdíl 55 tisíc začíná mondeo opodstatňovat už při konfrontaci výbav. V základu u něj nechybějí bixenony ani hi-fiaudio, k výhřevu kožených sedadel s elektrickým nastavením a pamětí dostanete i jejich ventilaci, praktičnosti jdou na ruku střešní podélníky se stříbrným povrchem, parkovací senzory též vpředu, startování tlačítkem nebo litá 17“ kola. Pokud dorovnáte výbavu octavie do této hladiny, dostanete se někam k 687 tisícům. Startovací cenový benefit škodovky bere dráhu, karta se obrací rozdílem 57 000 Kč ve prospěch fordu, přičemž některé prvky nezískáte v případě octavie vůbec, což zamrzí hlavně u bixenonů (vyhrazeno pro superb + yeti). Vyspělost střední třídy dokumentuje mondeo rovněž paletou příplatků, v nichž nescházejí aktivní tlumiče, adaptivní tempomat, parkovací kamera, bezklíčkový vstup ani hlídání mrtvého úhlu – u škodovky prvky nedostupné.
Mezitřídní diference vyplavou na povrch, když si s mondeem stoupnete vedle octavie. Při jednání vám majestátnost fordu zvedne sebevědomí, mohutné proporce vzbuzují respekt, který nesrazí ani „fórové“ diody denního svícení. Se stále elegantní, leč okoukanou a obyčejnější octavií zase tolik nenaštvete obchodního partnera a při následném smlouvání o ceně zakázky se vám bude lépe kličkovat…
Vnitřní prostor fordu koresponduje s jeho obřími proporcemi a jindy suverénní škodovku poráží na hlavu. Spíš než faktické centimetry jde o pocit vzdušnosti, jaký prostě na platformě kompaktního vozu nevykouzlíte (zejména napříč). Ne že by bylo v octavii těsno, ale v mondeu se náramně rozvalíte, máte kolem sebe spoustu místa navíc, což se podepisuje mimo jiné na menší únavě při delším cestování. Komfort podporuje též pohodlné pérování, 17“ kola nerázují přes poddajné uložení ani do karoserie, ani do řízení. Mondeo parádně pluje přes nerovnosti i přes bezkonkurenčně agilní podvozek s až sportovní chutí do života a rychlým řízením. Oktávka také nepéruje špatně, působí však tvrdším a topornějším dojmem. Z něho ale těží na dálnici lepší stabilitou v podélném směru, kde mondeo vyžaduje více pozornosti kvůli přecitlivělému řízení a geometrii kol. Na ráfcích průměru 17“ si ovšem škodovka neodpustí občasnou ránu. Díky tuhosti karoserie si to tak trošku může dovolit, precizní zpracování pak nedává prostor rozvibrovat kvalitní interiérové plasty. Toho už se naštěstí nedočkáte ani ve fordu, jehož kokpit po faceliftu zaznamenal sice na první pohled drobný, leč ve finále velmi hmatatelný pokrok kupředu, pokud jde o celkové zpracování a povrchovou úpravu materiálů. Nejen prací živ je člověk, a když chce o víkendu vytáhnout rodinku na chatu, ocení obří zavazadelníky. Zde boduje mladoboleslavský kombík, jenž svými 605 litry ukojí touhy ještě náročnějších cestovatelů než mondeo s kapacitou 549 l. Bohužel i u vysoké specifi kace Octavia Elegance musíte připlácet za takovou samozřejmost, jakou představují střešní ližiny: černé dostanete za 5600, stříbřité po složení 10 600 korun.
Přestože se podnikoví fleetoví manažeři uchylují k „automatické“ naftové volbě, ani rozumný benzinový turbomotor nemusí znamenat ránu vedle. Čtyřválec 1.6 EcoBoost/118 kW ušetří totiž rozpočet proti 2.0 TDCi/103 kW o 50 tisíc, diference mezi Octavií 1.8 TSI/ 118 kW a 2.0 TDI/103 kW pak činí (jen) 20 000 korun. S oběma agregáty se dá jezdit okolo 7,5 litru na 100 km (mondeo si vzhledem k velikosti bere asi o 0,5 l víc než octavia), bohužel jsou jako každý přeplňovaný přímovstřik citlivější na styl jízdy. Kdo neustále honí minuty, bude se pohybovat poblíž desetilitrové hranice, hodně klidné povahy naopak zvládnou i hodnoty kolem 6 l. Bonus proti naftě znamená kultivovanější běh, sportovnější zvuk při vytáčení, širší rozsah využitelných otáček nebo třeba rychlejší topení. Pokud chcete dostat z 1.8 TSI maximum, zvolte sedmistupňovou dvouspojkovou automatiku DSG, nemalých 58 tisíc se vám vrátí nejen komfortem, ale také hospodárností a v dlouhodobějším horizontu rovněž spolehlivostí a snazším prodejem ojetiny. U Mondea 1.6 EcoBoost si na automat bohužel musíte nechat zajít chuť, což bereme jako asi největší jeho nevýhodu.
* * * Ani nižší základní cena Škody Octavia, větší zavazadelník nebo sta bilnější projev na dálnici spolu s kvalitnějším interiérem neznamenaly účinnější zbraně proti obrovskému Fordu Mondeo Kombi. Ten za prakticky výhodnější cenu díky kampaňovému provedení Enterprise nabídne reprezentativnější charakter, pohodlnější a atraktivnější jízdu nebo bohatší výbavu plnou luxusních prvků.