A nedaj si říct a nedaj si říct.
Biosložka je problém, pokud chcete naftu skladovat. Prostě se po 4 - 6 měsících začne rozkládat. Proto se do nafty kromě biosložky přidávají aditiva, které snižují pěnivost, abyste vůbec byli schopni natankovat plnou, detergeny a další přísady, které prostě zlepšují parametry základní nafty. Např. i látky, které oddalují rozklad biosložky. A toto se přidává i do základní nafty, každý distributor má svůj mix aditiv. A někteří distributoři mají ještě aditiva + a prodávají aditivovanou naftu, obvykle se zvýšeným cetanovým číslem atd.
Pokud tankuje u normální pumpy, která má po republice několik desítek poboček, sice marže pumpy je, ale taky z pistole teče nafta a ne topný olej. Při normální výtoči a normálním ježdění se prostě nic nestane.
Jasně, Ti co jezdí málo a natankují plnou a pak půl roku na to jezdí, mají problém. Např. i v tom, že teď natankují letní naftu a v prosinci nenastartují. Ani vyhřívaný filtr nesvede zázraky.
VIF zvyšuje cetanové číslo, až o 5 jednotek. Prokázáno testy. Kdo si dal práci a přečetl si toto vlákno, nebo je tu už nějaký ten pátek, tak se testy sem vkládaly. VIF ale výrazně nezvyšuje mazivost. Neznám aditivum, které by ji výrazně zvyšovalo. Pokud bych jej znal, v době vlastnictví Fíka bych jezdil jen na Maxxmotion plus adivivum, které výrazně zvýší mazivost. Proto jsem byl u Vervy, která celoročně má cetanové číslo 60. Narozdíl od Maxxmotion, který má 60 cetanů jen v létě. V zimě jdou s cetanovým číslem dolů ve prospěch filtrovatelnosti. Která je až -32C, na rozdíl od Vervy, která je do -22C. Pokud je na pistoli Vervy modrá vločka, je to šarže Vervy pro silné mrazy do -26C. Což je daň za tak vysoké cetanové číslo.
Základní nafta má problém s mazivostí, takže brát naftu bez biosložky, který výrazně zlepšuje mazivost = zbytečně snižovat životnost čerpadla a vstřiků, které prostě jsou mazány naftou.
Má to význam pro Ty, kteří chtějí skladovat naftu. A pro Ty, kteří mají v hlavě strašák z ucpaných vstřiků žlutým medem, ale už nemají čas zjistit, PROČ se to stalo. Prostě dobrý marketing za strany ČEPRA, jak ušetřit na aditivech zlepšující vlastnosti základní nafty.
